суббота, 16 января 2010 г.

Ба дўстиву бародарии халқҳои ўзбеку тоҷик кӣ рахна андохтанист?

Халқҳои ўзбеку тоҷик аз замонҳои қадим дўсту бародаранд. Вақте ки оиди дўстии ин ду халқ сухан равад, ҳатман дўстии Мавлоно Ҷомию Мир Алишери Навоиро ҳамчун эталони дўстии беғараз мисол меоранд. Маълум, ки ҳасудоне ҳастанд ва онҳо мехоҳанд ин ду халқро аз таърихи бои дўстиашон маҳрум сохта ба мақсади нопоки худ расанд. Зиёда аз он мекўшанд тухми душманӣ бикоранд, намояндаҳои маданияти тоҷику ўзбекро ба ҳамдигар ҷанг андозанд.

Намунаи чунин як корро ҳафтаи гузашта шабакаи «РОССИЯ 24» кард. Ин шабакаи бистучаҳорсоата, ки пеш «ВЕСТИ» ном дошт, филми мустанадеро оиди кушодани қабри Амир Темур дар моҳи июни соли 1941 ва гўё ба ҳамин сабаб сар шудани ҷанги байни Шўравию Олмони фашистиро намоиш дод.

Аммо ҳадафи асосии муаллифони филм тамоман дигар буд, ки аз суханрониҳои наворбардор Малик Қаюмов аён мешавад.

Бояд тазаккур дод, ки ин филм аз ин пеш чандин бор ба воситаи шабакаҳои дигар, алалхусус шабакаи нави «Моя планета» намоиш дода шуда буд. Хусусан рекломи доимии ин филм садҳо бор намоиш ёфт, он ҷое, ки Малик Қаюмов устод Айниро «чун муш хомўш монд» мегўяд. Дар ин маврид ҳам ба русӣ, ҳам ба тоҷикӣ ва ҳам ба ўзбекӣ «чун моҳӣ овоз набаровард» мегуянд. Муш гуфтани одами мусулмон ҳақорат аст чун муш ҷонварест ҳаром.

Ман оиди ин филм бо мудири Ҳавлӣ-музейи устод Айнӣ дар Самарқанд Абдукарим Ғаниев сўҳбате доштам. Он кас низ ин филмро дидааст ва дар қатори бисёр зиёиёни дигар онро провокатсионӣ меномад.

Абдукарим Ғаниев гуфт, ки чанде пеш ба Ҳавлӣ-музей аз Русия сайёҳон омада буданд ва дар байнашон як филмбардори москвагӣ низ буд. Ман ба ў гуфтам, ки ҳамкасбони шумо, ки оиди кушодани қабри Амир Темур филм гирифтаанд, хизмати хирсона карда истодаанд. Дар он филм гўё устод Айнӣ мўйсафедони китобҳои кўҳна овардаро дашном дода бо асои худ зада дур кардааст.

Киноматографисти саёҳи рус дар ҷавоб чунин гуфтааст: - Ман он коргардонро мешиносам ва баъзе ҳамкорони ўро низ. Ба шунидаи ман он коргардон ба Малик Қаюмов хеле фишор овардааст, ки маҳз фалон ва фалон гапҳоро мегўӣ. Вагарна филм намешавад. Баъд эҳтимол дигар гапҳои хубро дар вақти монтаж бо миқроз бурида партофтагист. Агар ман ба он сафсаттаҳо бовар мекардам, магар ба зиёрати қадамҷои устод Айнӣ меомадам?

- Аммо ба ҳар ҳол кори хуб нест, - гуфтааст А.Ғаниев, - Шумо дар дохили чунин одамҳо будаед, аз макру дасисаҳои онҳо хабар доред, аммо садҳо миллион нафар бинандагони телевизион хабар надоранд ва филми ҳуҷҷатиро ҳамчун факти воқеӣ қабул мекунанд.

Аз ҳар як осори ба забони ўзбекӣ эҷод намуда ё дар бораи намояндагони бузурги адабиёти ўзбек навиштаи устод Айнӣ меҳру муҳаббати самимии ў нисбати халқи ўзбек ҷўш зада меистад.

Аммо на ҳама аз ин асарҳо хабар доранд ва бо соддагию ноогоҳии худ бу чунин филмбардорон бовар мекунанд.

Ба ёдам расид, ки як филмбардор оиди Самарқанд филми ҳуҷҷатӣ мегирифт ва дар он бояд академик Бутурхон Валихўҷаеви раҳматӣ сухан мекарданд. Раҳматӣ розӣ нашуданд ва ба ман, ки миёнчӣ будам гуфтанд: - Онҳо аз суханҳои ман дар вақти монтаж калимаи ўзбекро бурида мепартоянд, баъд чӣ тавр исбот мекунам, ки гуфтаам?

Оре, на ҳар кас Валихўҷаев барин ба фишор тоб оварда метавонад ва аз маблағ даст мекашад.

Ба ҳар ҳол Малик Қаюмови киночӣ куҷою Ботурхон Валихўҷаев куҷо.

Фарқ аз замин то осмон.

Алии Шариатӣ дар як мақолааш таъкид мекунад, ки дар муносибат бо осори хориҷиён бояд хушёр буд, Географияро дар мадди назар бояд дошт, яъне бояд биандешид, ки ин гапҳоро кӣ мегўяд аз куҷо мегўяд ва бо кадом мақсад мегўяд.

Яъне ба сиёсатбозиҳои геополитикӣ ишора мекунад.

Бо вуҷуди ин дар бобати ин падида рўшанфикрони мо на бояд ба даҳон об гиранд. Мақсадҳои нопоки чунин «эҷодкорон»-ро фош кардан ва ба таҳқиркунандагони яке аз сутунҳои бузурги фарҳанги Ўзбекистону Тоҷикистон устод Айнӣ ҷавоби сазовор додан қарзи ҳар як рўшанфикр аст.

1 комментарий:

Комил комментирует...

Ассаламу алайкум!
Сейчас, наши враги пытаются поставит узбеков и таджиков друг против друга.
Мы же должны вместе боротся против этого.
Решение в ИСЛАМЕ!
Ислам против национализма и мы должни обяснить это нашим народам которые отходят от ислама в сторону так называемой демократии, пантюркизма и панперсизма.
Все мы мусульмане, так что, давайте жить по мусульмански!